بازرسی چیست ؟وچگونه باید باشد؟
ولی هدف از همه این نظارت ها و مراقبه های شخصی- اجتماعی و حکومتی چیست؟آيا جز اصلاح امور است؟!آيا جز بازگشت قطار از مسير منحرف شده است؟بر اساس آخرین دستاوردهای علم مدیریت هدف از بازرسی این است:
1- سنجش توانائیها و ناتوانی های افراد
2- سنجش نیازهای آموزشی افراد
3- سنجش عملکرد گذشته افراد
4- سنجش اثر بخشی برنامه های از پیش طراحی شده توسط دولت
5- معیاری برای ثبت سابقه کاری افراد
6- معیاری برای طبقه بندی عادلانه افراد و اصناف
7- سنجش درجه ابتکار افراد و پرسنل
8- پی بردن به علل عدم موفقیت یک طرح
9- تشخيص انحرافات در يك واحد
10- تصحيح انحرافات در يك واحد
مهمترین اهداف نظارت و بازرسی را از دیدگاه علماي علم مدیریت اين است.. ولی آیا بازرسی از نانوایان در کشور ما با این اهداف مطابقت دارد؟ آیا روند بازرسی های گذشته توسط بازرسان شورای آرد و نان و اداره تعزیرات استانداری دردی را دوا كرده که امروز بخواهيم به شكل تند تري ادامه دهيم.؟
به قول آقای رئيس جمهور اگر با بازرسی كيفيت نان ایران اصلاح می شد که تا حالا شده بود! پس چرا همه از وضعیت نان تولیدی ناراضی اند؟ و حتي دکتر کریمی ریاست پژوهشکده غله کشور به صراحت اظهار می دارد: مردم هر چه نان نخورند سالم ترند!... و وزارت بهداشت می گوید: نانهای لواش و تافتون توليدي در كشور باعث تخریب سلامتی مردم اند چون اسید فیتیک بالائی دارند و وزارت کشاورزی اعلان می دارد: نانهای لواش و تافتون بدترین نانهای کشورند زیرا مدت زمان پخت و تخمیرشان کوتاه و از آرد سفید استفاده می کنند.! ولي تا كنون هيچ دولتي نتوانسته اين ايرادها را برطرف نمايد چرا؟ ايراد از كجاست؟
در طول سالهاي گذشته به هر بهانه ائي نانوا را متخلف- و مقصر و مسبب نامرغوبي نان معرفي كرديم.! و حتي به استناد آیه ویل للمطففین او را بخاطر گناه نكرده جريمه و مجازات كرديم. در صورتي كه تحقيقات چيز ديگري نشان مي داد به طوريكه در اوج صدور جريمه هاي سنگين براي آرد فروشي، در زمان آرد دولتي، شريعتمداري وزیر بازرگانی و متولی اصلی آرد و نان کشور اعتراف مي كند: آرد فروشی شریف ترین کاري است که یک نانوا انجام می دهد.چرا او به اين جمع بندي رسيده است؟ آيا اين اعتراف به اتخاذ سياستهاي غلط در گذشته نيست؟كه بجاي عيب يابي درست نانوا را متهم به بي كفايتي مي كرديم؟ وقتي مفتح معاون وزير بازرگاني (جمهوری اسلامی، 4/11/84) اعتراف مي كند ما طی 3 سال گذشته هیچ نرخی برای نانوايان کشور تعیین نکرده ایم ولی هزینه های آب- برق- گاز- دستمزد کارگر- بیمه شان افزایش يافته و نانوایان با ضرر مواجه اند! دنبال چه مي گرديد!. وقتي سپاه پاسداران طي تحقیقي كشوري روي علل ضايعات نان اعلان مي كند : علت بروز ضایعات در نان کشور عدم سودآوری نانواییها-بالا بودن ساعات كار و پايين بودن دستمزدها و متغير بودن كيفيت آرد است ديگر چه مي گوييم؟ و چه دلیلی دارد نانوا را به بهانه كم فروشي يا گران فروشي جریمه کنيم و از آیات الهی برای تخریب او استفاده کنیم؟
وقتی پیامبر (ص) می فرماید: اگر از دری فقر بیاید از در دیگر ایمان می رود، چگونه يك نانوا بايد ضرر و زيانش را جبران نمايد؟ جز این است که باید منتظر بروز رفتاري باشيم كه خود نيز آن را نمي پسندد.؟ مگر ما برای نانوایان کشورمان چه کرده ایم که از او انتظار معجزه داریم. جز این است که طی 30 سال گذشته از سرمایه و سلامتی نانوا خرج کرده ایم تا نان ارزان بماند و صداي مردم در نيايد.. حق نانوا را نمی دهیم ولی او را ملزم به رعايت قانون (ببخشيد.نرخهاي سليقه ائي و تحميلي) مي كنيم! آیا این عدل است؟! نرخی که امروز نانوایان ما دارند به هيچ وجه با تورم ساليانه همخواني ندارد و مورد تائيد اتحاديه ها نيست. طبق مصوبه شورای اقتصاد مورخ 3/4/1385 بایستی نرخ نان هر سال تا پایان اردیبهشت تعیین و ابلاغ شود.كدام سال اين مصوبه اجرا شده؟! چگونه است اگر نانوایی 10 تومان اضافی بابت افزودن کنجد دریافت کند ذنب لا یغفر مرتکب شده و همه برای تنبیه او بسیج می شوند ولی اگر مسئولین دولتی خود در انجام وظایف محوله قصور کنند اتفاقي نمي افتد.؟! آیا یک مصوبه حکومتی فقط برای مردم( رعایا) لازم الاجرا است؟و سازمانهاي حکومتي از آن مستثني هستند.؟.
بیخود نیست که رئیس جمهور به گناه سازمانهاي دولتي در برخورد با مردم اعتراف مي كند و مي گويد:
( بسیاری از سیاست های اقتصادی که دولت اعمال می کند شدیداً به ضرر ملت است اما چون با مردم ارتباط ندارد و اثر سیاست خود را در زندگی مردم پی نمی گیرد خیال می کند کارش درست است و به آن ادامه می دهد. کیهان، 5/8/1383)
چه باید کرد؟اگر قرار است اصل 44 قانون اساسی اجرا شود و رقابت آزاد بین صنوف و تولید کنندگان فعال شود و تولید کنندگان برای تولید بهتر و ارزان تر به تکاپو بیفتنداگر قرار است طرح هدفمندی اجرا شود و نرخ هر محصول بر اساس قیمت تمام شده تعیین گردد، پس چرا هنوز به موضوع نان امنيتي نگاه مي كنيم.؟
اگر قرار است هزینه آب- آرد- برق- گاز- بیمه- افزودنی ( مخمر- نمک- گلوتن- کنجد) یک نانوایی به نرخ آزاد محاسبه و وصول گردد پس چرا نانوا نباید نرخ نانش واقعی تعیین گردد تا این همه ضرر نبیند!! و به سلامتي مردم آسيب نرسد.
اگر قرار است طبق قانون نظام ضنفی مصوب مجلس شورای اسلامی کلیه امور اصناف توسط اتحاديه ها اداره شود پس چرا اداره امور نانوایان کشور از تعزیرات استانداری به تعزیرات بازرگانی محول شده است؟ بدون اينكه در ماهيت كار تغييري حاصل شود؟
قانون نظام صنفی می گوید مرجع رسیدگی به تخلفات نانوایان در درجه اول کمیسیون بازرسی اتحادیه است و بازرسان این کمیسیون ضمن بررسي در صورت لزوم پرونده را به مراجع بالا تر ارجاع مي دهند. تا متخلف مجازات شود. علاوه بر اين طبق قانون نظام صنفی ابلاغ شده در اردیبهشت 1383 رسیدگی به تخلفات نان بایستی با حضور نماینده قوه قضائیه – رئیس اتحادیه نانوایان و یکی از مسئولان وزارت بازرگانی بررسی شود
( حسن یونس سینکی- معاون وزیر بازرگانی داخلی- کیهان، آذر 1383)اگر ملاک، قانون است پس چرا نماينده ائي از اتحاديه در جلسات محاكمه!(بررسي تخلفات نانوايان) توسط تعزيرات حكومتي وجود ندارد؟ وروند بازرسي به 50 سال پيش بر گشته است؟ اگر مروري به گذشته داشته باشيم مي بينيم كه قبل از دهه 1350 بازرسی بیشتر جنبه مچ گیری داشت تا اصلاح امور.و اداره بازرسی، دایره تفتیش نام داشت و بازرسان چه ها كه نمي كردند.. ولی بعداً بازرسي به اداره نظارت و پیگیری تغییر نام داد و خط مشی خود را روی جنبه های اصلاحی- ارشادی متمرکز کرد نه تفتیش و مچ گیری.
اگر نان خوب می خواهیم باید نانوای راضی داشته باشیم. اگر نان خوب داشته باشیم آمار بیماریهای چاقی- دیابت- سکته- سرطان و ... به صفر می رسد و توليدنان خوب نیز مرهون چند چیز است: نرخ خوب- آرد خوب- نانوای خوب- آموزش خوب- پخت خوب و نگهداری خوب. اگر اینها درست شود دیگر نیازی به بازرسي حكومتي
( خاص کنترلی) نیست. همان روشهای عام کنترلی و خود کنترلی کفایت مي كند ولي . اگر اينها درست نشود هرگز با شمشیر هم درست نخواهد شد.
توصیه ما برای بازرسان عزيز در اداره بازرگانی اين است که به جای توسل به رفتارهای خشن و شتاب زده سعی نمایند ضمن توجه به اهداف بازرسي دنبال اصلاح امور باشند تا ارجاع امور به قاضي!
مراحل بازرسي:
1- تعیین اهداف ( بایدها و نبایدهای نانوایی)
2- انجام بازرسی و گزارش گیری
3- مقایسه اهداف ترسیم شده با عملکرد افراد
4- شناسائی، تحلیل و تشخیص انحرافات احتمالی
5- اصلاح امور از طریق نیاز سنجی و پاسخ به انتظارات واقعی نانوایان وحل مشكلات صنفي ايشان سپس- تذکر لسانی و عملی- برنامه های آموزشی و نهایتاً توسل به سیاستهای تنبیهی- توبیخی بر اساس قانون مجازات اسلامی
کمیسیون بازرسی
اتحادیه نانوایان
گزارش بازرسی
در تاریخ ............................................... از نانوایی آقای ....................................... با پخت نان .......................................
تعطیل هفتگی ...................................... در منطقه ......................................... واقع در .................................................
................................................................................................ بازرسی به عمل آمده که نتیجه آن به شرح زیر است:
|
ردیف |
تخلفات صنفی |
ارزشیابی |
ردیف |
تخلفات صنفی |
ارزشیابی |
|
1 |
گرانفروشی |
|
12 |
عدم حضور متصدی يا مباشر |
|
|
2 |
کم فروشی |
|
13 |
تبلیغ خلاف واقع |
|
|
3 |
فروش اجباری نان کنجدی |
|
14 |
برخورد نامناسب و ایجاد نارضایتی در مردم |
|
|
4 |
عدم نصب نرخ نان |
|
15 |
عدم انطباق نان تولیدی با آرد مصرفی |
|
|
5 |
وضعیت پروانه : معتبر 0 منقضی 0 بدون پروانه 0 |
|
16 |
نامرغوبی نان: سوختگی 0 خمیری 0 سفتی 0 در رفتگی 0 شوری 0 خشکی 0 نازکی 0 داغ زدگی 0 فطیری 0 |
|
|
6 |
عدم رعایت بهداشت فردی |
|
17 |
واگذاری پروانه به غیر |
|
|
7 |
عدم رعایت بهداشت محیطی |
|
18 |
تغییر خودسرانه نوع پخت |
|
|
8 |
کوتاهی زمان تخمیر |
|
19 |
نداشتن گواهینامه آموزشی |
|
|
9 |
کوتاهی زمان پخت |
|
20 |
تعطیلی غیر مجاز |
|
|
10 |
عدم استفاده از مخمر (خمیر مایه)
|
|
21 |
نداشتن مجوز پخت نان رژيمي |
|
|
11 |
استفاده از جوش شیرین و افزودنیهای غیر مجاز |
|
22 |
سایر : |
|
تخلفات صنفی در حضور :
متصدی 0 مستأجر 0 مباشر 0 آقای .................................... به شماره شناسنامه (کد ملی) ................................... و تلفن .............................................. تنظیم و نقائص آن به نامبرده تفهیم گردید تا نسبت به رفع آن اقدام نماید.
نام و نام خانوادگی بازرسین :
کمیسیون بازرسی :
تاریخ :